آلفارومئو جولیتا، جوان پسندتر از میتو

آلفارومئو جولیتا، جوان پسندتر از میتو

اگر به دنبال خودروی خاص و شیک میگردید و برای این کار بودجه ای بین 400 تا 700 میلیون کنار گذاشته اید می توانید یک ایتالیایی نرم و راحت با ظاهری خشن و جذاب سوار شوید و در خیابان های شهر قدرت نمایی کنید.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، آلفار‌ومئو جولیتا هایی (Giulietta) که گاهی در خیابان های شهر آنها را می بینیم نسل سوم این خودرو هستند.
اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۵۴ در نمایشگاه خودرویی تورین معرفی شد.
جولیتای نسل اول ابتدا در نقش یک کوپه دیفرانسیل عقب ظاهر شد که تیپ های مختلفی داشت. این نسل از یک پیشرانه ۱.۳ لیتری بهره می برد. پس از مدتی، نمونه های اسپایدر (کروک) و چهار در سدان آن نیز ساخته شدند.
جولیتا نسل اول یکی از موفق ترین تولیدات آلفارومئو در بازار اروپا شد و ۱۳۵ هزار دستگاه از این نسل تولید و عرضه شد.
سرانجام تولید این نسل جولیتا در سال ۱۹۶۵ متوقف شد. پس از توقف تولید جولیتا، محصول جدید آلفارمئو یعنی جولیا جای آن راخالی نگذاشت تا اینکه در سال 1977 جولیتا با نسل دوم و ظاهر جدید دوباره به جهانیان معرفی شد.

بر خلاف نسل گذشته، این نسل با ابعادی کشیده‌تر به صورت چهاردر سدان به تولید رسید. این نسل به صورت موتور جلو و با طیف گسترده‌ای از موتورهای انتخابی و تریم‌های مختلف تا سال 1985 به تولید رسید و در بازه‌ای نیز به عنوان یکی از خودروهای ناوگان پلیس ایتالیا به خدمت پرداخت.

در ماه مارس سال 2010 بود که به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس کمپانی آلفارومئو و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو، نسل سوم جولیتا با ظاهری متفاوت و ویژگی‌های فنی کاملا جدید رونمایی شد.
زمزمه واردات آلفارومئو به ایران از اواخر سال 2011 شنیده شد و نهایتا از ابتدای سال 2012 و بعد از 30 سال دوری آلفارمئو از ایران این ایتالیایی به‌دست مشتریان ایرانی رسید و توسط شرکت آلفا موتور (نماینده‌ی رسمی آلفارومئو در ایران) عرضه شد.
با وجود تبلیغات گسترده و جذابیت های خاصی که این هاچبک داشت اما به دلیل قیمت بالا و عدم تمایل هموطنان ما برای پرداخت مبالغ بالا به خودروهای هاچبک، این خودرو با استقبال چندانی روبرو نشد. البته از دیگر دلایل استقبال کم از این خودرو میتوان به سابقه بد پشتیبانی شرکت‌های واردکننده خودروهای ایتالیایی به ایران و ناشناخته بودن شرکت وارد کننده این خودرو (آلفا موتور) در آن زمان و هزینه‌های بالای تعمیرات و سرویس های دوره ای را نیز ذکر کرد.

این هاچبک لوکس و اسپرت ایتالیایی دارای یک پیشرانه 4 سیلندر توربو شارژ (مولتی ایر)
1.4 لیتری است که صفر تا صد این خودرو را با وزنی حدود 1300 کیلوگرم به 7.7 ثانیه می رساند.
این نسخه قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۷۰ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه است.
اما در آخرین سال حضور آلفارمئو در ایران، یعنی سال 2017 این کمپانی امکان انتخاب پیشرانه ای دیگر با حجم موتور 1.75 لیتری توربو شارژ مولتی ایر را به مشتریان خاورمیانه داد. همچنین پیشرانه دیزلی هم برای این خودرو طراحی شد. ولی این ایتالیایی فقط با پیشرانه 1.4 لیتری در خیابان های ایران قدرت نمایی کرد.

جولیتا یک خودروی جمع و جور خانوادگی با طول بیش از ۴ متر است که آن را در کلاس خودروهای C Segmnet قرار می دهد. این خودرو با ظاهری جذاب تر و خشن تر از برادر کوچک تر خود یعنی میتو، جوانانی بیشتری را به سمت خود جذب کرده است.

جولیتا با دو نوع گیربکس دستی و دو کلاچه TCTعرضه می‌شود که تنها نسخه ی اتوماتیک 6 سرعته دبل کلاچ ( TCT ) در کشور ما عرضه شده است. کیفیت بالای ساخت هر دو گیربکس و انتخاب هوشمندانه ضرایب آنها، سبب شده‌است علاوه بر ارائه پویایی بی نظیری که از یک آلفا رومئو انتظار می‌رود، مصرف سوخت خودرو نیز بسیار کاهش یابد. به طوری که مصرف سوخت این خودرو در شهر 6.7 لیتر و در جاده 4.3 لیتر در صد کیلومتر است.

این خودرو از ایمنی بالایی بهره می برد و تواسنه از موسسه یورو انکپ اروپا 5 ستاره ایمنی را دریافت کند.

نقاط مثبت جولیتا

شتاب فوق العاده 
ترمزهای بسیار عالی و قابل اطمینان در سرعت های بالا

کیفیت بالای مواد به کار رفته در خودرو 

امکانات قابل قبول 

طراحی منحصر به فرد و جذاب

 


نقاط منفی جولیتا

قیمت گران خودرو 


هزینه نگهداری بسیار بالا ( هزینه سرویس های دوره ای ) 


خرابی کامپیوتر داخل خودرو در مدل 2012

کمبود قطعات در بازار

بازار دست دوم ضعیف

آپشن ها

جولیتا با وجود اینکه ذات خشن و اسپرتی  دارد  در بخش امکانات ایمنی و رفاهی  به مانند یک خودروی لوکس شهری نمایان میشود. امکاناتی نظیر : 6 کیسه هوا (جلو-جانبی-پرده ایی) –سیستم صوتی حرفه ایی BOSE-کالیبر ترمز مسابقه ایی-شیفترپشت فرمان-آینه های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن-کروزکنترل-حسگر باران-تهویه مطبوع دوگانه-سنسور عقب-سقف پانوراما روکش چرم FRAU صندلی ها و مجهز به سیستم گرمکن صندلی جلو-تنظیم برقی صندلی جلو و .. بخشی از امکانات این خودرو می باشد.


همه دارندگان این خودرو و همچنین کلیه کارشناسان وقتی صحبت از کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو می‌شود، در نرمی و لذت بخش بودن سواری این خودرو اتفاق نظر دارند.
به خصوص هنگامی که امکان انتخاب و تنظیم خودرو با شرایط رانندگی به دلخواه راننده باشد: اسپرت، نرم و زمستان)  

سرانجام این خودرو در سال 2017 به دلیل ممنوعیت واردات خودرو از ایران خداحافظی کرد. 

 

بازه قیمتی

اگر میخواهید یک هاچبک لوکس و اسپرت خانوادگی داشته باشید می توانید جولیتا را انتخاب کنید.
برای خرید آلفارومئو جولیتا حداقل بودجه ای که باید در نظر بگیرید 380 میلیون تومان است که با این هزینه میتوانید یک جولیتا مدل 2012 بدون رنگ تمیز با کارکرد زیر 150 هزار تا پیدا کنید.
ولی اگر بودجه ی بیشتری برای خرید در نظر گرفتید میتوانید با هزینه حدود 700 میلیون تومان یک آلفارومئو مدل 2017 بدون رنگ خرید داری کنید، که اغلب کارکردی کمتر از 50 هزار کیلومتر دارند و گارانتی آنها فعال است.( گارانتی: ۶۰ ماهه یا ۱۵۰ هزار کارکرد)

رقیب ها

بازه قیمتی که برای جولیتا وجود دارد طیف گسترده ای از خودروها از کشورهای مختلف را در برمیگیرد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

یکی از رقبای مخالف جولیتا لکسوس CT200h است. این خودروی ژاپنی برخلاف جولیتا، یک شاسی بلند خانوادگی است که ابعاد بزرگی دارد و با بنزین های بی کیفیت سازگاری بیشتری دارد.
(خودروهای ژاپنی نسبت به بنزین بی کیفیت حساسیت کمتری نشان میدهند)

یکی دیگر از رقیب های این خودرو هیوندای سانتافه است که این کره ای بر خلاف جولیتا از بازار دست دوم مناسبی برخوردار است. به طوری که به سانتافه لقب پول نقد متحرک را داده اند.

رقیب های اصلی این خودرو که اهل آلمان هستند ولووv40 و bmw 120 است.

آلفارمئو میتو برادر کوچکتر جولیتا یکی از رقبای این خودرو است. البته در این رقابت جولیتا با داشتن ظاهری خشن و جذاب تر و امکاناتی بهتر این حریف را از میدان بیرون کرد. 

سایر خودروهایی که متوانید به جای جولیتا بخرید عبارت اند از: کیا سراتو 2000 آپشنال و سراتو نیو-مزدا 3 تیپ4 - اپتیما- تلیسمان- توسان- اسپورتیج و...

جمع بندی

این خودرو با توجه به رنج قیمت و در مقایسه با کلیه رقبای صاحب نام از طراحی مناسب، قدرت موتور فوق العاده و کیفیت ساخت خوبی برخودار است و از لحاظ هندلینگ نیز بسیار عالیست و از تنها نکات منفی آن، بازار خرید و فروش ضعیف و هزینه بالای تعمیرات و نگهداری این خودرو است که این موضوع زمانی به چشم می‌آید که این خودرو با رقبای هم قیمت کره ای و ژاپنی مقایسه شود ولی اگر آن را با رقبای اصلی خود یعنی BMW 120 یا ولوو V40 مقایسه کنیم، تفاوت هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن خیلی به چشم نمی‌آید.

خرید این خودرو به دلیل داشتن پیچیدگی های فنی نیازمند تخصص بالایی است و اگر کوچکترین ایرادی داشته باشد به دلیل بازار دست دوم ضعیف در فروش آن با مشکل مواجه می شوید پس اگر میخواهید در خرید این ایتالیایی ضرر نکنید میتوانید از مراکز کارشناسی خودرو کمک بگیرید.

نظرات
Captcha